Bloom - indoor gardening in fine style

Mother wil geen typisch maakbedrijf zijn, maar een netwerk, een incubator of beweging met als drie centrale waarden het stimuleren van zelfvoorzienigheid, producten met een zo lang mogelijke levensloop maken en het democratiseren van de prijs van die producten. Hun eerste product, de Bloom, is een prachtig ontworpen kweeklamp voor gebruik in elk huis. Een reportage voor Greenbrand.

De lente is weer begonnen en de tuin lonkt. Groene vingers heb ik niet. Amateurtuinieren, tot daar strekt mijn talent. Met wisselend succes ga ik onze moestuin te lijf. Groot is de overwinning wanneer de pot “courgettensoep uit eigen kweek” schaft. Als over een zestal maanden de herfst en de winter weer beginnen, is het tijd om mijn spullen weer op te bergen. Of misschien ook niet? Wat als ik het hele jaar groenten en kruiden kon kweken?

Dat is wat Mother ons belooft met hun “Bloom”: een prachtig vormgegeven kweeklamp. Kweeklampen voor thuisgebruik zijn niet nieuw – zelfs IKEA lanceerde een tijd geleden een lijn van betaalbare binnentuiniersets. Wat maakt Bloom dan zo anders?

Wanneer ik binnenstap bij Dries en Ann-sofie zie ik hun eigen Bloom staan. Wat meteen opvalt is hoe onopvallend de Bloom is. Niet alleen is het design erg modern en minimalistisch, ook de kleur en intensiteit van het licht valt niet uit de toon in een leefkamer. Dat is bewust. De Bloom produceert “full spectrum licht” – een technische term die betekent dat de lamp alle kleuren van het zichtbare licht tegelijkertijd uitstraalt, redelijk uniek voor een thuisset. Zo schijnt deze lamp warm-wit, niet het monotone rode (bloei) en blauwe (groei) licht dat je soms ziet in serres.

Mother wil geen typisch maakbedrijf zijn, maar een netwerk, een incubator of beweging met als drie centrale waarden het stimuleren van zelfvoorzienigheid, producten met een zo lang mogelijke levensloop maken en het democratiseren van de prijs van die producten. Hun eerste product, de Bloom, is een prachtig ontworpen kweeklamp voor gebruik in elk huis. Een reportage voor Greenbrand.

Het wordt steeds duidelijker dat planten in verschillende groeifasen door verschillende soorten licht getriggerd worden. De trend is dan ook steeds meer naar lampen die de zon zo natuurgetrouw mogelijk benaderen. “Bij planten is het zoals bij mensen: je kan overleven op de Eurodeals van McDonalds, maar heel gezond wordt je daar niet van. Een full spectrum lamp geeft een brede range aan licht weer en alle planten halen er uit wat ze op dat moment nodig hebben.”

Dat de Bloom zo door iedereen en overal kan gebruikt worden, is dus in eerste plaats een gelukkig toeval. Hetzelfde geldt voor het strakke design. “Form follows function. De lamp is zo omdat ze zo moest zijn,” verduidelijkt Dries. “Alles heeft een reden: ze is rond omdat ze moet kunnen draaien, aluminium omdat dit het meest duurzame metaal is. Alles is gemakkelijk uit elkaar te halen, herstelbaar en eenvoudig aanpasbaar voor ieders noden.”

“Ons idee was om “licht” te ontwerpen, geen lamp. Hoe minder de Bloom een “lamp” is, hoe beter.”

Dit raakt aan de achterliggende filosofie van Mother. Het wil geen typisch maakbedrijf zijn, maar een netwerk, een incubator of beweging met als drie centrale waarden het stimuleren van zelfvoorzienigheid, producten met een zo lang mogelijke levensloop maken en het democratiseren van de prijs van die producten.

Dries gaf een goed betaalde job bij Beaulieu op, op zoek naar een manier om de wereld te veranderen. Zo kwam hij uit bij self-sufficiency: het autonoom vervullen van basisbehoeften zodat je meer met je talenten kan bezig zijn. Geld heb je dan enkel nodig voor de “extras”. “Je moet al gek zijn als bedrijf om zulke producten te maken,” zegt Dries. “Eenmaal verkocht, komt je klant niet terug. Bedrijven doen net het omgekeerde: ze stimuleren afhankelijkheid. Daarom starten wij “Mother”, om aan te bieden wat andere bedrijven niet willen maken. En onze eerste frontlinie is voeding.”

De interesse voor hun project is groot. Elke dag wordt de woonkamer van Dries en Ann-Sofie, de uitvalsbasis van Mother, omgebouwd tot werkplek waar een drietal stagiaires van de Hogeschool van Kortrijk, mee werken aan de marketing van Bloom en de toekomst van het bedrijf. Ann-Sofie en Dries werken ondertussen voltijds voor Mother.“Met Mother willen we geen personeel aannemen maar wel samenwerken. Over heel de wereld zijn we nu in nauwe samenwerking met twaalf mensen: verbonden met elkaar via de missie en met grote zin om bij te dragen.”

In acht maanden verkocht het bedrijf al 350 Blooms. En niet alleen in België. Blooms vind je vandaag tot in Australië terug. Ondanks het mooie, strakke design, zijn het vooral plantenwinkels waar de lamp verkocht wordt. “Mensen vinden het soms verwarrend: het is design… om planten te kweken? We moeten nog duidelijker het nut van de producten, gemaakt vanuit onze filosofie, communiceren. Hobbyproducten vind je overal, wij bieden kwaliteit.” Die kwaliteit heeft geresulteerd in een sterke interesse bij indoorfarms. Bloom is gemakkelijk aanpasbaar, prijscompetitief en overal inzetbaar: van grote installaties tot je eigen keuken.

Greenbrand Bedrijfsreportage Mother Bloom indoor gardening-9.jpg

Ook wij zijn thuis momenteel aan het dromen over een nieuwe keuken. Ik weet nu al waar onze eigen Bloom zal gaan staan.

En waar we 's winters zullen binnentuinieren.

-------

Mother staat op punt een nieuw product te lanceren: MicroFarm. Doel is te bewegen naar een totaaloplossing voor zo gezond mogelijke voeding en binnen tuinieren zo gemakkelijk te maken dat het toegankelijk wordt voor iedereen. En er is weinig gezonder dan microgroenten. Water, licht en zeven dagen geduld dat is alles dat je nodig hebt voor het kweken van dit superfood. 

Neem een kijkje op hun kickstarter.

www.mother.life
https://www.facebook.com/mother.life.official/